План практичного заняття

  1. Вимірювання концентрації уваги методом П’єрона-Рузера.
  2. Вимірювання вибірковості уваги за допомогою тестового бланку, олівця і секундоміра. 
  3. Дослідження переключення уваги за допомогою таблиць Шульте. 
  4. Дослідження переключення уваги «Інтелектуальна лабільність».

До 1-го питання практичного заняття:

1. Мета дослідження: визначити рівень концентрації уваги.

2. Матеріал і устаткування: бланк тесту П'єрона-Рузера, олівець і секундомір.

3. Процедура дослідження: Дослідження можна проводити з однією людиною або з групою (5–9 осіб). Основні умови у випадку роботи з групою: зручно розмістити, забезпечити кожного бланками тестів, олівцями та стежити за дотриманням тиші у процесі тестування.

4. Інструкція випробуваному: «Вам запропонований тест із зображеними на ньому квадратом, трикутником, колом і ромбом. За сигналом “Почали” розставте якнайшвидше і без помилок такі знаки в ці геометричні фігури: у квадрат — плюс, у трикутник — мінус, у коло — нічого не ставте й у ромб — крапку. Знаки розставляйте підряд пос-троково. Час на роботу — 60 секунд. За моїм сигналом “Стоп!” розставляти знаки припиняйте».

5. Випробуваний: ______________  Дата ________

6. Експериментатор: ___________  Час _________

7. Бланк із геометричними фігурами тесту П'єро-на-Рузера має такий вигляд:

8. Тест: Експериментатор контролює час за допомогою секундоміра і подає команди «Почали!» та «Стоп!»

9. Надійність результатів дослідження досягається повторними тестуваннями, яке краще проводити через значний інтервал часу.

10. Обробка й аналіз результатів: Результатами цього тестування є: кількість оброблених випробуваним за 60 секунд геометричних фігур, ураховуючи і коло, і кількість допущених помилок. 

11. Рівень концентрації уваги визначають за таблицею.

12. За допущені помилки ранг знижується. Якщо помилок 1–2, то ранг знижується на одиницю, якщо 3–4 — ранг знижується на два пункти, концентрація уваги вважається гіршою, якщо помилок більше ніж 4, — на три ранги.

13. Для аналізу результатів необхідно встановити причини, які обумовили ці результати.

До 2-го питання практичного заняття:

1. Мета дослідження: визначення рівня вибіркової уваги.

2. Матеріали та обладнання: тестовий бланк, олівець і секундомір.

3. Процедура дослідження: дослідження проводиться в парах: один — експериментатор, другий — досліджуваний. Експериментатор зачитує досліджуваному інструкцію, видає тестовий бланк і фіксує час виконання завдання.

4. Інструкція досліджуваному: «Вам буде видано тестовий бланк із надрукованими в ньому в рядках буквами та словами. Відшукайте і підкресліть там слова. Намагайтеся не пропустити жодного слова і працювати швидко, оскільки час фіксується. Якщо все зрозуміло і немає запитань, тоді починаємо!»

5. Тестовий бланк має такий вигляд:

бсонцевтргшоурайонзгуцновинахеьгчафактуекекзаментроч

ягшгупрокуроргурсеабестеоріяенстджзбьамхокейтронциуршро

фщуйлзхтелевізорболджшзхюелгшьбпамятьшогхеюжипдрашл

ослдкнесладспектакльячсимтьбаюжюерадістьвуфупеждлорп

тнародшмвтьлджьхегнеекуифйжрепортажзждорлафивюефбь

дьконкурсзжшнаптйфячицувскапирособистістьехжеьеюбшшг

лоджепрплаванняделживанезбьтрлшшжнпркивкомедіяшлдкцу

йфвідчаййфрячатлджетьбюнхтьфтасенлабораторіялшдшнруугр

гшщтлроснованіезшеремітдтмтаопрукгвмстрпсихіатріябплнст

чьйфяонтзацеьантзахтлкнноп

7. Після тестування досліджуваний робить звіт про те, як він виконував запропоноване йому завдання.

До 3-го питання практичного заняття:

Переключення уваги полягає в довільному перенесенні її спрямованості з одного об'єкта на інший. Навмисний характер відрізняє його од відволікання уваги, коли людина змінює об'єкт уваги мимовільно. Фізіологічною основою переключення уваги є переміщення, рухливість осередку оптимального збудження. Дослідження свідчать, що зміна уваги нерідко відбувається досить швидко, протягом секунди ми можемо перевести увагу з одного об'єкта на інший 3-4 рази. Переключення полегшується за наявності зв'язків між змістом попередньої й наступної діяльності, інтересу до наступної діяльності, за умови не дуже глибокого зосередження на попередній діяльності, наявності звички переключати увагу, усвідомлення важливості іншого завдання. Інертність нервових процесів утруднює переключення уваги.

Переключаючи увагу, людина свідомо переходить з одного об'єкта на інший, від одного завдання до іншого, ставлячи перед собою мету зайнятись чимось новим або перепочити. Здатність переключати увагу важлива тоді, коли треба швидко реагувати на зміни середовища. Подібні ситуації характерні для низки складних різновидів діяльності людини: вони виникають у роботі водія автотранспорту, льотчика, ткалі, верстатника, оператора систем спостереження і керування, педагога тощо. У таких професіях від здатності переключення уваги залежить успіх виконання трудового завдання. Переключення уваги викликається змінами в навколишньому середовищі.

Переключення уваги - важлива риса особистості, вияв її здатності володіти своєю увагою, яка допомагає їй орієнтуватися в навколишній дійсності, швидко приступати до виконання нових завдань. Здатність до переключення уваги виробляється в процесі практичної діяльності. Потрібно виробиш звичку переключати увагу в певних умовах У школі слід так організувати процес навчання, щоб діти з самого початку одержували завдання, яке б вимагало переключення їх уваги на учіння. Треба слідкувати, щоб вони цілком переключалися на новий предмет діяльності, повністю виконували його вимоги до діяльності. Дотримання розумного режиму переключення уваги в процесі навчання має важливе значення для гігієни розумової праці, є необхідною умовою раціонального режиму праці й підтримання оптимального рівня працездатності учнів на уроках.

1. Мета дослідження: визначити рівень переключення уваги.

2. Обладнання: секундомір і модифікована цифрова таблиця Шульте. На таблиці в 49 квадратах розміщені числа чорного і червоного кольору у випадковій комбінації, що виключає можливість запам'ятовування. Розміри квадратів із цифрами — 5х5 см, а розташовані вони рядами 7 — по горизонталі і 7 — по вертикалі. Лінії, що поділяють робоче поле на клітинки, чорні, тонкі.

4. Процедура дослідження: у тестуванні беруть участь троє: експериментатор, випробуваний і спостерігач-стенографіст.

5. Дослідження містить три серії, що йдуть одна за одною. У першій серії випробуваному пропонують назвати і вказати чорні цифри в зростаючому порядку, у другій — червоні цифри в порядку зменшення й у третій він має називати і вказувати то чорні, то червоні цифри поперемінно, причому чорні, як і в першій серії, повинні бути названі у висхідному порядку, а червоні — у низхідному.

До 4-го питання практичного заняття:

1. Методика використовується метою вивчення інтелектуальних здібностей учня, вміння переходити з розв’язання одних задач на виконання інших, не допускаючи при цьому помилок.

2. ІнструкціяБудьте уважні. Працюйте швидко. Прочитане мною завдання не повторюється. Увага! Починаємо! «Перед тобою таблиця на з 42 кліток, у них, під не завжди послідовною нумерацією, розташовані різні геометричні фігури, знаки, цифри й літери. Твоє завдання: якнайшвидше виконувати дії під диктовку у названих мною номерах квадратів. До виконання приступай тільки після того, як ти запам’ятав завдання й виконав його візуально. Будь уважним! Завдання зачитується один раз. На виконання кожного завдання дається 5 секунд».

3. Тестовий матеріал.

1. (квадрат) Напишіть першу літеру імені Сергій і останню букву першого місяця року (3 секунди).

2. (квадрат 4) Напишіть слово пар так, щоб будь-яка одна буква була написана в трикутнику (3 секунди).

3. (квадрат 5) Розділіть чотирикутник двома вертикальними і двома горизонтальними лініями (4 секунди).

4. (квадрат 6) Проведіть лінію від першого кола до четвертого так, щоб вона проходила під кругом 2 і над колом 3 (3 секунди).

5. (квадрат 7) Поставте плюс в трикутнику, а цифру 1 в тому місці, де трикутник і прямокутник мають загальну площу (3 секунди).

6. (квадрат 8) Розділіть друге коло на три, а четвертий на дві частини (4 секунди).

7. (квадрат 1О) Якщо сьогодні не середовище, то напишіть передостанню букву вашого імені (3 секунди).

8. (квадрат 12) Поставте в перший прямокутник плюс, третій закресліть, в шостому поставте О (4 секунди).

9. (квадрат 13) З'єднайте точки прямою лінією і поставте плюс в меншому трикутнику (4 секунди).

10. (квадрат 15) Обведіть кружком одну приголосну букву і закресліть голосні (4 секунди).

11. (квадрат 17) Продовжіть бічні сторони трапеції до перетину один з одним і позначте точки перетину останньої буквою назви вашого міста (4 секунди).

12. (квадрат 18) Якщо в слові синонім шоста буква голосна, поставте в прямокутнику цифру 1 (3 секунди).

13. (квадрат 19) Обведіть велику окружність і поставте плюс в меншу (3 секунди).

14. (квадрат 20) З'єднайте між собою точки 2, 4, 5, минувши 1 і 3 (3 секунди).

15. (квадрат 21) Якщо два багатозначних числа не однакові, поставте галочку на лінії між ними (2 секунди).

16. (квадрат 22) Розділіть першу лінію на три частини, другу на дві, а обидва кінці третьої з'єднайте з точкою А (4 секунди).

17. (квадрат 23) З'єднайте нижній кінець першої лінії з верхнім кінцем другий, а верхній кінець другої - з нижнім кінцем четвертої (3 секунди).

18. (квадрат 24) Закреслюйте непарні цифри і підкресліть парні (5 секунд).

19. (квадрат 25) Укладіть дві фігури в коло і відведіть їх один від одного вертикальною лінією (4 секунди).

20. (квадрат 26) Під буквою А поставте стрілку, спрямовану вниз, під буквою В стрілку, спрямовану вгору, під буквою С - галочку (3 секунди).

21. (квадрат 27) Якщо слова будинок і дуб починаються на одну і ту ж букву, поставте між ромбами мінус (3 секунди).

22. (квадрат 28) Поставте в крайній зліва клітинці О, в крайній праворуч плюс, в середині проведіть діагональ (3 секунди).

23. (квадрат 29) Підкресліть знизу галочки, а в першу галочку впишіть букву А (3 секунди).

24. (квадрат 30) Якщо в слові подарунок третя буква не "І", напишіть суму чисел 3 + 5 (3 секунди).

25. (квадрат 31) В слові салют обведіть кружком приголосні букви, а в слові дощ закресліть голосні (4 секунди).

26. (квадрат 32) Якщо число 54 ділиться на 9, опишіть коло навколо чотирикутника (3 секунди).

27. (квадрат 33) Проведіть лінію від цифри 1 до цифри 7 так, щоб вона проходила під парними цифрами і над непарними (4 сек).

28. (квадрат 34) Закреслюйте гуртки без цифр, гуртки з цифрами підкресліть (3 секунди).

29. (квадрат 35) Під приголосними буквами поставте стрілку, спрямовану вниз, а під голосними - стрілку, спрямовану вліво (5 секунд).

30. (квадрат 36) Напишіть слово світ так, щоб перша буква була написана в колі, а друга в прямокутнику (3 секунди).

31. (квадрат 37) Вкажіть стрілками напрямки горизонтальних ліній вправо, а вертикальних вгору (5 секунд).

32. (квадрат 39) Розділіть другу лінію навпіл і з'єднайте обидва кінці першої лінії з серединою другої (3 секунди).

33. (квадрат 40) Відокремте вертикальними лініями непарні цифри від парних (5 секунд).

34. (квадрат 41) Над лінією поставте стрілку, спрямовану вгору, а під лінією - стрілку, спрямовану вліво (2 секунди).

35. (квадрат 42) Укладіть букву М в квадрат, К в коло, О в трикутник (4 секунди).

36. (квадрат 43) Суму чисел 5 + 2 напишіть в прямокутнику, а різниця цих же чисел - в ромбі (4 секунди).

37. (квадрат 44) Закреслюйте цифри, діляться на 3, і підкресліть інші (5 секунд).

38. (квадрат 45) Поставте галочку тільки в коло, а цифру 3 - тільки в прямокутник (3 секунди).

39. (квадрат 46) Підкресліть букви і обведіть кружками парні цифри (5 секунд).

40. (квадрат 47) Поставте непарні цифри в квадратних дужках, а парні в круглі (5 секунд).

Необхідно відзначити, що експериментатор перед проведенням тесту повинен уважно ознайомитися з завданнями і під час процедури обстеження чітко вимовляти номер квадрата, в якому буде виконуватися чергове завдання, так як номери завдань і квадратів на бланку випробуваного не збігаються.

Оцінка проводиться за кількістю помилок. Помилкою вважається і пропущене завдання. 

4. Обробка і аналіз результатів

Обробка проводиться по кількості помилок. Помилкою вважається і пропущене завдання. Норми виконання:

- 0 – 4 помилок – висока лабільність, чудова здатність до навчання;

- 5 – 9 помилок – середня лабільність;

- 10 – 14 помилок – низька лабільність, складності в перенавчанні;

- 15 і більше помилок – малоуспішний в будь-якій діяльності

Остання зміна: середа 20 січня 2021 11:00