Лекція "Режими руху. Характеристики транспортного поток"
Режими руху автомобілів і транспортних потоків
Режими руху автомобілів – закономірна, під дією дорожніх факторів, зміна в процесі руху: швидкості, шляху, прискорення, траєкторії, інтервалів, дистанції.
Режими: тягове зусилля, накат, гальмування колесами, гальмування двигуном, сумісне гальмування.
Режим руху характеризується рівнянням, наприклад, для тягового зусилля:
де Pк – тягова сила на ведучих колесах автомобіля, Н;
Pi – сила опору руху на підйом, Н;
Pf – сила опору кочення, Н;
Pw – сила опору повітря, Н;
Pj – сила опору інерції, Н,
Pj = j·m =m·dv/dt =(G/g)·dv/dt
Таким чином, рівняння режиму рух – це диференційне рівняння.
Режими руху автомобілів моделюють на ЕОМ з отриманням графіків швидкості, оцінки безпеки руху за коефіцієнтами аварійності та безпеки. Див., наприклад, нашу програму моделювання Super.
Режими руху транспортних потоків. Найрозповсюджена категорія доріг – II-IV, тобто двосмугова. Найчастіший маневр в потоці – обгін. Можливість виконання обгону та режими руху трансп. потоку визначаються дорожніми умовами наступним чином.
Стаціонарний режим (1) має місце на дільницях із видимістю дороги і зустрічних автомобілів, яка достатня для обгонів.
Режим перехідний без обгонів (2) має місце на тих дільницях дороги, на яких обгони неможливі внаслідок малої видимості або де вони заборонені ПДД.
Режим перехідний з обгонами (3) починається відразу же після режиму (2).
Показники режимів руху (швидкість, щільність тощо) обчислюють за результатами моделювання.
Основні характеристики транспортного потоку: інтенсивність, щільність, швидкість, їх зв'язок.
Рух транспортного потоку відбувається в часі та в просторі:
N – інтенсивність, авт/година,
Λ – щільність, км/година, авт/км.
Залежність Інтенсивність-Щільність, тобто залежність руху потоку в просторі і в часі існує в межах 0 ≤ Λ ≤ Λmax.
Якщо Λ = 0, то рух потоку вільний і N→0.
Якщо Λ = Λmax, то руху нема, затор і тому знову N=0.
Від вільного руху до затору, тобто від N→0 до N=0 інтенсивність змінюється тільки з переходом через максимум.
Відобразимо ці залежності на транспортній діаграмі.
Залежності між основними характеристиками транспортного потоку: інтенсивністю, щільністю, швидкістю знайдемо наступним чином.
Залежність Інтенсивність – Щільність − Швидкість знайдемо, аналізуючи розмірність:
N – інтенсивність, авт/година,
Λ – щільність, авт/км,
V − швидкість, км/година